TC
Abant İzzet Baysal
Üniversitesi
Türkçe Eğitimi
Bölümü
Okul Deneyimi I
Dersi
Uygulama Raporu
Ödevi
Öğretim Elemanı:
Yrd. Doç. Dr. İbrahim KIBRIS
Hazırlayan: Hubeyb
KÖSE
090110044 (TEB 3/2)
BOLU,
2012
ETKİNLİK 1:
TANIŞMA VE DÖNEM PLANI
Canip BAYSAL İlköğretim Okulu'na öğretmen adayı
arkadaşlarımızla birlikte gittik. Uygulama öğretmenimiz Şerife ÖZTÜRK ile
tanıştık. Kendisinden haftalık Türkçe ders planını alarak gözlem
etkinliklerimiz için kendimize uygun saatleri belirledik. Okuldan ayrıldık.
ETKİNLİK 2:
ÖĞRETMENİN OKULDAKİ BİR GÜNÜ
Ders başlangıcında öğretmen ile sınıfa girdik. Öğretmen
bizi öğrencileri ile tanıştırdı. Sınıfın en arkasındaki boş sıraya oturup
sınıfı gözlemlemeye başladım. Öğretmen bir hafta önceden verdiği sevgi konulu
şiir yazma ödevlerini yapıp yapmadıklarını sordu. Yazdıkları şiirleri okumaları
için öğrencileri cesaretlendirdi. Daha sonra ders kitaplarını açtırdı.
İşleyecekleri konu hakkında ön bilgi verdi. Öğretmen sınıfa hâkimdi. Sabah ilk
ders olduğu için uykulu olan öğrencilere sorular yönelterek onların dikkatini
çekti. Öğrencilerin tümünün uykusu açmak için hepsini ayağa kaldırıp dersin
konusu olan şiiri hep birlikte sesli olarak okuttu. Öğrenciler söz alırken
genellikle parmak kaldırmayı unutuyorlardı. Öğretmen onları bu konuda uyardı.
Öğretmen dersin sonunda yoklama alarak dersi bitirdi.
ETKİNLİK 3: ÖĞRENCİNİN
OKULDAKİ BİR GÜNÜ
Sabah 08.30‘dA okulda hazır bulundum. Gözleyeceğim
öğrenci olan Enes, okula sonradan
dışarıdan gelmiş ve okuma-yazma konusunda emsallerinin çok gerisindeydi. Bu da
dersleri takip etmesini pek fazla engelliyordu. İlk ders, öğretmen derse
başlamadan önce, nöbetçi öğrenci- o günün adını- tarihini öğrencilerine sordu
ve sonra tahtaya yazdı. O gün işleyeceği okuma parçasını kitaptan bulup, parça
ile ilgili sorular yöneltmeye başladı. Bu arada Enes sorulan soruları ve
verilen cevapları dinliyordu ve bazen de yanındaki öğrenci ile diyaloga
giriyordu. Öğretmenin sorduğu sorulara hiç parmak kaldırmadı ve o ders boyunca
ya yanındaki arkadaşıyla konuştu ya kitabıyla ilgilendi ya da öğretmeni ara ara
dinledi. Genelde dersten kopuk, ders karşı ilgisiz davranıyordu. Öğretmenin
sınıf geneline verdiği talimatlara uyuyordu. Enes çok sessizdi ve sınıf
geneline oranla çok pasif kalıyordu. Bir ara öğretmen kitaptan bir ödev verdi
ama Enes bu ödevi arkadaşlarına bakarak yaptı. Ve o dersin teneffüs zili çalar
çalmaz koşarak dışarı çıktı.
İkinci ders, Enes derse biraz geç geldi. Sonra ders
için gerekli materyallerini çantasından çıkardı. Konu “Fiilimsiler” idi. Enes
öğretmeninin tahtaya yazdıklarını defterine geçti. Öğretmenin konu için tahtaya
yazdıklarını Enes, bir yandan kendi yazıyor; arkadaşına yazdırıyor ya da yazarken
arkadaşıyla konuşuyordu. Öğretmen dersle alakalı sorular sorarken Enes hiç
katılmıyor, defteriyle ilgileniyordu. Bir ara öğretmen Enes’i tahtaya kaldırıp,
birkaç etkinlik yaptırdı ve ardından tüm sınıfa, bir etkinliği verdi; Enes bu
ödevi herkes yaptıktan sonra kalkıp kendi başına yaptı. O dersin 25 dakikasını
yanındaki arkadaşıyla konuşarak geçirdi; geri kalan zamanda ise ya öğretmenini
dinliyordu ya da önündeki materyallerle ilgileniyordu.
Öğleden
önceki son iki saat Türkçe dersiydi. Öğretmen önce ödev kontrolü yaptı. Enes
ödevini yapmamıştı ve bu sebepten öğretmeni tarafından uyarı aldı. Sonra
öğretmen tahtaya bir metin parçası yazdı ve herkesten deftere geçmelerini
istedi. Enes’in metni defterine geçmesi onun için tam bir işkenceydi sanırım.
Tahtayı bir türlü okuyamıyordu ya zorla, kekeleyerek okuyordu. Bu da ilgisini
dağıtıp, başka unsurlarla ilgilenmesine sebep oluyordu. Arkadaşlarının bir
kısmı bitirmiş, bir kısmı sonuna gelmişken, o hala metnin başlarındaydı. Ders
sonuna kadar yazmaya çalıştı ama ders sonunda metnin tamamını defterine
geçememişti. Bu sebepten ders zili çalıp, öğle arasında, öğretmenin yanına
gidip, ağladığını gördüm.Diğer arkadaşlarına göre okuma-yazma konusunda pek
fazla geride olan Enes’in özel eğitime ve birebir iletişime ihtiyacı olduğu çok
aşikârdı.
ETKİNLİK 4: BİR
ÖĞRENCİNİN İNCELENMESİ
Seçtiğim öğrencinin adı: Resul. İlk dersin sonunda
derse gelerek dikkatimi çekti. Öğretmen Resul’e niçin geç geldiğini sordu. Resul
hemen ağlamaya başladı. Sonra sınıfın önünde annesinin ihmali yüzünden
geciktiğini anlattı. Annesine çok kızmış olduğu belli oluyordu. Öğretmen geçen
hafta neden gelmediğini sordu. Devam ile ilgili problemleri olduğu
anlaşılıyordu. "Rüzgar çarptı, sinüslerim ağrıyordu, grip olmuştum."
dedi. Ders sırasında omuzları çökük bir biçimde oturuyordu. Sıra arkadaşı İdil
ile bazen ders hakkında konuşuyordu. Etkinlikleri yaparken uzun uzun
düşünüyordu. Arkadaşları gevezelik yaparken; o genellikle konuşmuyordu.
Soruların cevaplarını biliyor gibi görünüyor ama öğretmen ona sorduğu zaman
cevaplıyordu.Dersin sonunda kendine güvenli bir şekilde parmak kaldırdığını
gözlemledim. Öğretmen olumlu bir dönüt verince memnun oldu. Zil çaldığında
arkadaşları gibi sıradan fırlamadı.
ETKİNLİK 5:
ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
sınıf:
8/c
|
öğrenci
sayısı: 30
|
konu:fiilimsiler
|
SAAT
|
ÖĞRETMEN
ETKİNLİĞİ
|
ÖĞRENCİ
ETKİNLİĞİ
|
07:30:00
|
sınıfı
selamlar
|
karşılık
verir
|
07:30:00
|
kitaplarını
okumalarını ister
|
kitap
okurlar
|
07:40:00
|
kitap
okuma etkinliğini sonlandırır.
|
kitaplarını
bırakırlar.
|
07:41:00
|
öğrencilerin
yazılıdan aldıkları notlar hakkında eleştrilerini sorar
|
öğrenciler
genellikle yapamadıkları sorunun cevaplarını sorarlar
|
07:48:00
|
fiilimsi
dediğimde aklınıza ne geliyor diye sorar
|
öğrenciler
soruyu yanıtlar
|
07:50:00
|
fiilimsi
ve türlerini anlatır
|
dinler
|
08:05:00
|
fiilimsiler
hakında örnekler verir
|
dinler
|
08:06:00
|
örnekleri
tahtaya yazar
|
defterine
yzar
|
08:10:00
|
dersi
bitirir
|
teneffüse
çıkar
|
ETKİNLİK 6:
DERSLERİN GÖZLENMESİ
Dersin
Adı: Türkçe
Sınıf:
8/A
Ünitenin
Adı: Okuma Kültürü
Süre
80 Dakika ( 2 Ders Saati)
Öğretmenin
Adı Soyadı: Şerife ÖZTÜRK
Kaynak
Kitaplar: MEB Ders Kitabı
Araç-Gereçler:
Tahta, 8. Sınıf Ders Kitabı,
TDK
Sözlük
Öğrenme
Strateji Ve Yöntemi:
soru-cevap
yöntemi
düz
anlatım yöntemi
örnekleme
yöntemi
gösterme
yöntemi
dersten
önce yapılacak etkinlikler:
1.
öğretmenin ders ile ilgili kaynakları belirlemesi ve bunları öğrencilere
söyleyip onların da gerekli hazırlıkları yapmalarını sağlaması
Anlama:
-bir
manzumeyi vurgusuna ve tonlamasına
uygun
olarak okuyabilme
-bir
şiirin konusu bulabilme
-bir
şiirin konusuna göre şiir türlerini bulabilme
Davranışlar:
1.bir
şiiri içeriksel olarak inceleme
bütün
olarak açıklayabilme
2.şiiri
bölüm bölüm açıkladıktan sonra bir
3.bir
şiiri biçim olarak inceleme (hece ölçüsü, uyak, vb.)
Anlatım:
-şiirin
türlerini okuduğu şiirlerden çıkarabilme
-epik,didaktik,lirik,
pastoral şiir türlerini kavrayabilme
-metinde
geçen mecazlı ve cinaslı kelimeleri bulabilme
Dilbilgisi:
-yapılarına
göre eylemleri kavrama
-etken-edilgen,
geçişli-geçişsiz fiilleri kavrayabilme
-yardımcı
fiillerle oluşmuş bileşik kelimelerin yazımı
öğrenme-öğretme
etkinlikleri:
Dikkati
çekme:
Sınıfa
bir ses çalar ile girilir ve aşık Veysel Şatıroğlu’nun sesi dinletildi. sınıfta
aşık Veysel’in bir şiiri okunarak dikkat çekildi.
Güdüleme:
değişik
şiirler okutularak güdüleme yapıldi.
Derse
geçiş:
şiir
türleri söylenerek derse geçilir.
kaç
çeşit şiir türü olduğu söylendi.
işleniş:
her
şiir türünden örnekler verilerek ayrı ayrı şiir türleri işlendi. şiir örnekleri
tahtaya yazılır, öğrencilere defterlerine yazdırılır.
bir
şiirin içeriksel olarak incelenmesi yapılır. önce şiir, dörtlük dörtlük
açıklanmaya başlandı. dörtlüklerdeki bilinmeyen kelimelerin anlamı söylendi.
daha sonra şiir bir bütün olarak açıklanır, toparlandı, konusu bulunur.
bir
şiirin biçimsel olarak incelenmesi yapılır. şiirin hece ölçüsü,uyakları,kafiye
örgüsü, nazım biçimi gibi özellikleri bulunur.
çatısına
göre fiilleri inceleme çalışması yapıldı. edilgen fiil ve özne, geçişsiz fiil,
nesne konuları bağlantılı olarak hatırlatmalarla tekrar edildi.
bileşik
fiillerde anlamca kaynaşmış bileşik fiiller anlatılır. kurallı bileşik fiiller
de hatırlatılarak karışık örneklerle çözülür.
dersin
diğer derslerle ilişkisi:
-yazım
yanlışlıklarını en aza indirme
-doğru
ve düzgün, noktalama ve imlaya dikkat ederek yazma
-noktalama
işaretlerinin önemini kavrama
ölçme
değerlendirme:
-şiir
türleri kaça ayrılır? Kahramanlık olaylarının anlatıldığı şiir türü hangi şiir
türüdür?
-hece
ölçüsü nedir? serbest nazım nedir?
-çeşitli
örneklerde bileşik fiil bulma
ETKİNLİK 7:
FARKLI BİR BRANŞ İÇİN DERS GÖZLEMİ
Ders
: Fen Bilgisi
Konu : Kuru Pil
Sınıf
: 6/D
SÜRE
ÖĞRETMEN
ÖĞRENCİ
10:50
|
Sınıfa girdi.
|
Öğrenci ayağa kalktı.
|
10:51
|
Yoklama alındı
|
----------
|
10:53
|
Geçen ders anlatılan elektrik konusu
tekrar edildi.
|
Öğrenciler dinledi.
|
10:54
|
Pil nedir? Diye soruldu.
|
Öğrenci yanıtladı.
|
10:56
|
Öğrenciden gelen soruyu el, kol ve
mimik yardımı ile cevapladı
|
Öğrenciden soru geldi.
|
10:59
|
Volta pilinin nasıl yapıldığını
sordu?
|
Öğrenciler cevapladı.
|
11:02
|
Öğrencilerin hatalarının gösterdi
|
Hatalarını düzeltti.
|
11:05
|
O günkü konu ile ilgili soru
yöneltti.
|
Öğrenci cevapladı.
|
11:07
|
Günlük yaşamdan örnek verdi.
|
Öğrenciler katıldı.
|
11:10
|
Notlar yazdı ve sınıfta gezdi.
|
Öğrenciler not aldı.
|
11:13
|
Sınıfa soru yöneltti.
|
Öğrenciler görüş bildirdi.
|
11:17
|
Kitaptaki bilgileri okuttu.
|
Öğrenciler not tuttu.
|
11:19
|
Başka bir Öğrenciye okuttu.
|
Öğrenci okudu.
|
11:21
|
Sınıfa soru sordu.
|
Öğrenciler yanıtladı.
|
11:24
|
Konuyu tahtaya şema çizerek
pekiştirme yoluna gitti.
|
Öğrenciler dinlediler.
|
11:28
|
Konu toparlandı ve gelecek dersin
konusu hakkında ön bilgi verdi.
|
Öğrenciler not aldılar.
|
11:30
|
Ders bitirildi.
|
----------
|
ETKİNLİK 8:
DERSİN YÖNETİMİ VE SINIFIN KONTROLÜ
Öğrencilerin sınıfa girişleri ilk ders Andımız'ı
okuduktan sonra tek sıralar halinde oluyor. Öğretmen sınıfa girdiğinde
öğrenciler kendiliğinden yerlerine oturuyorlar. Defterlerini kitaplarını
çıkararak dersi dinlemeye hazır hale geliyorlar.Öğretmen derse hazır hale
gelmeyen öğrencileri uyararak derse hazır hale gelmelerini sağlıyordu.Öğretmen
sınıfa girdiğinde güdüleme yapmadan hemen kitaplarını açıp sorulara cevap
vermelerini istiyor. Başka şeylerle ilgilenen öğrencileri başta yumuşak bir ses
tonuyla sonraları ise sert bir ses tonuyla uyarıyordu. Sınıfa geç gelen
öğrenciyi sınıfa alıyor ama önce neden geç geldiğini soruyordu.
Ders sırasında: Öğrencilere çoğunlukla isimleriyle
hitap ediyordu.Öğrencilerin isimlerini biliyordu. Derse yönelik verdiği
yönergeler yeerince açık ve anlaşılır oluyordu. Anlamayan öğrenciler için
yeterli tekrarları yapıyordu. Sınıfın tümüyle ilgilenmeye çalışıyor ama
öğrenciler dersi dinlemeyip başka şeylerle ilgilendikleri zaman onları
görmezliken geliyordu.
Stratejiler: Öğretmen genellikle sınıfın ortasında
gel-gitler yaparak dolaşıyordu. Yüzü öğrencilere dönük ve örencilerle yüz yüze
konuşuyor. Etkinlikler arasında geçişler yapmıyor, hiç bir değerlendirme
yapmıyordu. Soruları sınıfa yöneltiyor öğrenciler parmak kaldırdıktan sonra söz
hakkı veriyor. Genellikle hep aynı öğrenciler söz almıyor, farklı öğrencileri
söz almaları için cesaretlendiriyordu. 'hadi güzel kızım' , 'canım oğlum',
'Mert bu soruyu cevaplar' gibi cümlelerle öğrencileri sevecen bir tavırla
cesarelendiriyordu.
ETKİNLİK 9:
SORU SORMAYI GÖZLEMLEME
Doğal afetlerle ilgili öğrenciler
şiiri okuyacaklardı. Şu sırayla şiiri
okudular.
Ezbere okuyanlar: Nazlıcan, Melisa,
Derya, Özlem, Burçak Feyza, Sena, Sümeyye, Mervenur, Damla.
Hatalı okuyanlar: Aysel, Işıl, Ümit.
Öğretmen 3 hatayı kabul etti. 3 hatalı okuyanlar
oturtuldu. Daha sonra tekrar kalktılar.
Okumayan erkek öğrenciler ertesi gün maç yaptıkları
için mazur görüldü. İstekli olan Muhammet ve Gökhan kalktı. Onlarda az
ezberledikleri için hatalı okudu.
23 Nisanla ilgili şiir, yazı ve resim getirmişlerdi.
Damla: Şiir, resim ve yazı getirdi.
Mervenur: Ezberlediği şiiri okudu.
Sümeyye: Ezberlediği şiiri okudu. Resim gösterdi.
Mert: Şiir ve yazı okudu.
1-Öğretmen:23 Nisan hangi olaydan sonra bayram
olmuştur?
Aysel: 23 Nisan 1920’de TBMM açıldı. Atatürk bu günü
çocuklara armağan etti.
Fikriye Burçak: Şiir okudu.
Damla: Şiir okudu. Resim gösterdi.
Ümit: Şiir okudu.
Fehmi: Şiir okudu.
Öğrenciler bu derste de şiir ve yazılarını okumaya
devam ettiler.
Sena: Resim, düzyazı, şiir getirdi.
Sena şiiri düz yazı şeklinde yazmıştı. Öğretmen kâğıdı
sınıfa gösterip sordu.
1-Öğretmen: Bu
kâğıtta yazılan şiire benziyor mu?
Sınıf: Düzyazıya benziyor.
Burçak Feyza: Şiir okudu.
Işıl: Şiir okudu.
Özlem: Şiir okudu.
11:35’te derse geçildi.
2- Öğretmen: Yapılarına göre sözcükler kaça ayrılır?
Sınıf: 3’e
ayrılır.
3- Öğretmen: ilki neydi?
Fehmi: Basit sözcük.
4- Öğretmen: Basit sözcük nedir?
Ahmet: Ya ek almamış sözcük, ya da ek almışsa yapım eki
almamış sözcüktür.
5- Öğretmen: Örnek verin.
Ata Kaan: Balon.
Gökhan: Güneş.
Burçak Feyza:
Ağaç.
*Öğretmen tahtaya türemiş sözcük yazı. Ata Kaan tahtaya
kalktı. Tahtaya kitap yazdı.
6- Öğretmen: Kitap nasıl bir sözcüktür?
Nazlıcan: Ek almamış.
Aysel: Basit.
*Ata Kaan kitap sözcüğüne –lık ekini ekledi.
7- Nazlıcan kitap deyince ne anladın?
Nazlıcan: Kitabı gösterdi.
8- Öğretmen: Nazlıcan kitaplık deyince ne anladın?
Nazlıcan: Kitaplığı gösterdi.
Öğretmen iki kavramında farklı şeyler olduğunu,
sözcüğün yapım eki almış haline türemiş sözcük dendiğini söyledi.
9- Öğretmen: Başka örnekler verin.
Ümit: Su.
10- Öğretmen: Su nasıl bir sözcüktür?
Işıl: Basit sözcüktür.
*Suya –cu ekini eklediler.
11- Öğretmen: Su ve sucu nedir?
Ümit: Su akandır. Sucu su dağıtan kişidir.
*Anlamının
değiştiği ve faklı bir kelime oluştuğu vurgulandı.
12- Öğretmen: Yeni bir basit sözcük yazalım.
Gökhan: Yat. Deniz taşıtı anlamına gelmektedir.
13- Öğretmen: Ek getirelim.
Sümeyye –li dedi kabul edilmedi.
Gökhan: -siz dedi. Yatsız yazıldı.
14- Öğretmen:
Yatsızın anlamı nedir?
Mervenur: Bir insanın yatının olmamasıdır.
15- Öğretmen: Türemiş sözcüğün tanımını kim yapar?
Ata Kaan: Bir kelimeye yapım eki gelecek ve farklı bir
kelime oluşacak.
16- Öğretmen: O kelime nedir?
Aysel: Basit sözcük.
Burçak Feyza: Basit sözcüğe yapım eki ekleniyor.
*Öğretmen açıklama yaptı. ‘Basit sözcüklerin yapım
eklerinden herhangi birini alarak farklı bir sözcük oluşmasına türemiş sözcük
denir.’
17- Öğretmen: bir sözcük iki tane yapım eki alabilir
mi?
Sınıf: Alır.
18- Öğretmen: Örnek verin.
Özlem: Kitapçılık.
Nazlıcan:
Ayakkabıcılık.
Ümit: Boyacılık örnekleri verildi. Ders bitti.
ETKİNLİK 10: OKULDA
ARAÇ GEREÇ VE YAZILI KAYNAKLAR
Okulda; Bilgisayarlar, TV, VCD, Fotokopi Makinesi, Yazı tahtası, Haritalar,
Küre, Ders ve Çalışma kitapları, Yaprak testler, Kitaplıklar, Beden Eğitimi
dersiyle ilgili malzemeler( futbol, basketbol ve voleybol topları, minderler)
gibi araç gereçler bulunmaktadır. Müzik sınıfında bir tane org var.
Gözlem yaptığım sınıfta; öğrenci kulüpleri panosu, andımız, büyük ve
küçük eğik yazı harfleri, Öğrenmeleri olumlu yönde geliştirmek, kalıcı ve etkin
öğrenmelerin gerçekleşmesi için çeşitli araç gereç ve öğretim materyallerinin
bulunması şarttır. Bunun için öğrenciyi güdülemesi açıdan yaptıkları
etkinliklerin projelerin sergilenmesi yani sınıf ortamında çeşitli köşelerin
olduğu panolar bulunmaktadır. Saat, beyaz tahta, istiklal marşı, Atatürk
portresi, gençliğe hitabe, öğretmen dolabı, ecza dolabı, sınıf ve okul
kurallarının, ödevlerin ve nöbetçi sırasının yazılı olduğu pano, öğrenci kitaplığı,
zaman şeridi, kitaplık masası, Atatürk Köşesi, Artvin il haritası, yazı, şiir
köşesi, görsel sanatlar köşesi, takvim, grafikler( boy- kilo-mevcut grafiği,
veli grafiği), projeksiyon aleti, laptop bulunmaktadır.
Öğrenmeleri olumlu yönde geliştirmek, kalıcı ve etkin
öğrenmelerin gerçekleşmesi için çeşitli araç gereç ve öğretim materyallerinin
bulunması şarttır. Bunun için öğrenciyi güdülemesi açıdan yaptıkları
etkinliklerin projelerin sergilenmesi yani sınıf ortamında çeşitli köşelerin
olduğu panolar bulunmaktadır. Bunlar öğrencilerle birlikte hazırlanıyormuş.
Olumlu sınıf şeklinde öğrenciler kitaplara istediğinde ulaşabilmeli. Araştırmak
istediği şeyi bulabilmelidir. Bu sınıfta internet olduğu için sınıfta bir
bilgiye ulaşılmak istenildiğinde ulaşılabiliniyor. Olumlu sınıf böyle
olmalıdır. Öğrenciler sınıf ortamında rahat davranabilmelidir. Panolarda
yazılan yazıları rahatça okuyabilmeli ve resimlere bakabilmelidir.
Okulda disiplinin sağlanabilmesi için her okulda olduğu gibi
Canip BAYSAL İlköğretim okulunda da çeşitli kurallar bulunmaktadır.
SINIF KURALLARI
1-
Derste
söz alarak konuşma,
2-
Derste
gereksiz konuşmamak,
3-
Dersi
dinlemek,
4-
Sınıf
araç gereçlerini düzenli kullanmak,
5-
Sınıf
araç gereçlerini yerine kaldırmak,
6-
Zil
çaldığında öğretmenden önce sınıfa girmek, uygun şekilde beklemek,
7-
Sınıf
içinde konuşmamak,
8-
Biri
konuşurken sözünü kesmeden dinlemek,
9-
Sınıfı
temiz tutmak,
10-
Beslenme
kurallarına uymak,
11-
Arkadaşları
ile küfürsüz ve argo kelimeler kullanmadan konuşmak,
12-
Sınıfta
verilen sorumlulukları yerine getirmek.( pano değiştirmek, çöp dökmek, tahtayı
silmek vb.)
OKUL
KURALLARI
1-
Törenlere
katılmak, saygılı olmak,
2-
Kılık
kıyafet kurallarına uymak,
3-
Okula
zamanında gelmek,
4-
Okul
araç gereçlerini düzenli kullanmak,
5-
Arkadaşları
ile iyi geçinmek, zarar vermemek,
6-
Zil
çaldığında itişip kalkışmadan sınıfa girmek,
7-
Okul
içinde koşmamak,
8-
Biri
konuşurken sözünü kesmeden dinlemek,
9-
Okulu
ve bahçesini temiz tutmak,
10-
Kantinde
sıraya girmek,
11-
Arkadaşlarıyla
küfürsüz ve argo kelimeler kullanmadan konuşmak,
12-
Diğer
öğretmenlerin verdiği görevleri yerine getirmek.
ETKİNLİK 11:
OKUL YÖNETİCİSİ VE OKUL KURALLARI
Canip BAYSAL İlköğretim Okulu'nda bir müdür ve müdür
yardımcısı bulunuyor. Müdür Bey'den randevu alıp sorularımızı cevaplandırması
için arkadaşlarımızla beraber yanına gittik.
Öğretmenler
derste olduğu için sorularımıza Müdür Bey cevap verdi.
1.Okuldaki
çalışmaların başlıca amaçları nelerdir?
Öncelikle
eğitim-öğretim faaliyetleri aksamayacak. Dersler kesinlikle bölünmemeli. Fiziki
ortamın eğitime uygun olmasını sağlamak, uygun değilse fiziksel ortamı
düzelmek.
2.Okuldaki
öğretmenlerden beklentileriniz nelerdir?
Kendilerini
yenilemeleri ve çağa ayak uydurmalarıdır. İçlerindeki heyecanı kaybetmemeleri.
Şık olmalılar. Giyimlerine kuşamların dikkat etmeliler. Toplumun saygısı için bu
önemli. En son olarak da çocuklarla beraber ağlayabilmeli, gülebilmeli.
3.Müdürün
yeni öğretmenlerin okula ve görevlerine uyum sağlamadaki rolü nedir?
Rehberlik,
denetim, ağabeylik yapmak. Rehberlik ederek onları sisteme alıştırmak,
Denetleyerek yanlışlarını samimiyetle düzeltmek. İlk senelerinde müdür yeni
öğretmenlere kötü davranırsa öğretmenlikten soğurlar. Müdürün iyi tavrı
öğretmeni okula bağlar. Çoğu öğretmen buraya mesleğini sevmeden geliyor. Bu
konuda müdürün birinci görevi öğretmene mesleğini sevdirmek.
4.Okuldaki
öğrenenlerden beklentileriniz nelerdir?
Öncelikle
dış görünüşlerine dikkat etmeleridir. Dış görünüşlerine dikkat etmeyen
öğretmenler toplumda saygı görmezler. Saygı görmek için önemli fakat
öğretmenlerin dış görünümleri kültürümüzü yansıtmalıdır.
5.Öğrencilerde
görmek istediğiniz davranışlar nelerdir?
İlk
olarak dürüst olmaları, saygılı olmaları ve ve sınavlarına hazırlanmalarıdır.
Ve burada sıralama önemlidir. Dürüst olmak okulda öğrenilir. Dürüst olmayan
insan topluma faydasızdır. Saygılı olmak da okulda öğrenilir.
Okumayan
bir toplumuz ve okuma alışkanlığının kazanılması yine okulda başlar. Sınavlara
hazırlık son maddedir. Hayatımızda sınavlara hazırlık döneminde öğrendiğimiz
hangi bilgiyi hatırlıyoruz ki?
6.Öğretmenler
Kurul Toplantısı hakkında bilgi verir misiniz?
Dönem
başında , ortasında ve sonunda olmak üzere üç sefer toplanılır. İki gün
öncesinden öğretmenlere haber verilir ve gündem maddeleri belirlenir. Oy
çokluğu varsa bütün öğretmenler kararlara uymak zorundadır. Oturmuş bir kimlik
ve idarecinin ağırlığı varsa sorun yaşanmaz. Öğretmenler idareciye güvenince
karara uyum kolaylaşır.Okul müdürü ve yardımcısı öğretmene saygılı
olmalıdır.Yetkisini değil etkisini kullanmalıdır. Rica etmek önemlidir.
7.Okul
müdürünün öğretmenleri denetleme yetkisi var mıdır?
Evet
vardır. Çoğu öğretmenin bundan haberi yoktur. Benim yapığım ilk denetlemede çok
şaşırmışlardı. Yılda bir kez öğrenenleri denetleyebilirim. Öğretmenler
kendilerini denetlemeye hazırlıyor. Aslında denelemeden çok rehberliğe
benziyor. Ama denetleme yapılmazsa okulda sorunlar başlar.
8.Okuldaki
rehberlik hizmeti nasıl yürütülüyor?
Kötülerle
uğraşmaktan iyileri yüceltmeyi unuttuk. Rehberliğin ilk amacı okuldaki her
öğrenciyle ilgilenmektir. Gizililik ilkesi çok önemlidir. Benim yardımım
dokunacağı bir sorun varsa rehber öğretmenimiz bana bilgi verir. Her öğrenci
rehberlik servisinden faydalanabilir.
9.İlköğretim
okullarındaki Disiplin Kurulu nasıl işler?
İlköğretim
okullarında disiplin kurulu değil , öğrenci davranışlarını değerlendirme kurumu
vardır.Müdür ve müdür yardımcısı kesin üye ve gizli oyla belirlenen bir sınıf
ve bir de branş öğretmeni vardır.Suç işleyen öğrencilere kınama ve uzaklaştırma
vermek bu kurulun görevidir. Takdir ve teşekkür belgeleri yine bu kurul
tarafından onaylanır.
OKUL
KURALLARI
13-
Törenlere
katılmak, saygılı olmak,
14-
Kılık
kıyafet kurallarına uymak,
15-
Okula
zamanında gelmek,
16- Okul araç gereçlerini düzenli
kullanmak,
17-
Arkadaşları
ile iyi geçinmek, zarar vermemek,
18-
Zil
çaldığında itişip kalkışmadan sınıfa girmek,
19-
Okul
içinde koşmamak,
20-
Biri
konuşurken sözünü kesmeden dinlemek,
21-
Okulu
ve bahçesini temiz tutmak,
22-
Kantinde
sıraya girmek,
23-
Arkadaşlarıyla
küfürsüz ve argo kelimeler kullanmadan konuşmak,
24-
Diğer
öğretmenlerin verdiği görevleri yerine getirmek.
ETKİNLİK 12: OKUL
VE TOPLUM
Uzun süredir gözlem yaptığımız Canip BAYSAL İlköğretim
Okulu, bulunduğu semt itibariyle, fiziksel olarak; etrafında pek de iç açıcı
olmayan bir yapı ile donanımlı, sosyal ve kültürel olarak; hiçbir etkin mekânın
olmadığı bir muhittedir. Öğrenciler genelde zamanlarını okul bahçesinde
geçirmekte ve okul veya dersleriyle alakalı herhangi bir işinde çarşıdaki
mekânları kullanmaktadır.
Okulda görevli bir öğretmene velilerin okulu ziyaret ve
okuldaki işlere katılım durumunu sorduğumuzda, öğretmenin verdiği cevap;
velilerin bu faaliyetlere yüzde 80 oranında katıldığıdır. Ayrıca bu gibi
durumlara özen gösterdiğidir.
Okulu belli dönemlerde siyasi kesimler ziyaret ediyor,
ayrıca; MEB müdürü, zaman zaman Vali, Belediye Başkanı, sendika görevlileri de
ziyaret eden kesim içindedir.
Okuldaki öğrenciler ve öğretim görevlileri için çevrede
bulunan elit kesim, uzman kişiler zaman zaman okulu ziyaret edip, okuldakilere
bilgiler veriyor. Sınıf öğretmenimiz, sınıfı için, zaman zaman, muhitte
bulunan, tarihi yerlere, devlet kurumlarına, müzelere geziler düzenliyor ve
öğrencilerini bu konuda etkin kılmaya gayret gösteriyor.
Etkinlik 14:
STAJIN DEĞERLENDİRMESİ
Aslında her ne kadar öğrencilik
yıllarında o sıralarda çok oturmuş olsak da hiç bu kadar dikkatle bakmamıştım
bu sınıflara meğer öğretmenin işi ne kadar da zormuş. Hem ders anlatacaksın hem
sınıfa hakim olacaksın, hasta varsa onunla ilgileneceksin, kavga varsa onu
ayıracaksın…
Fakat
dikkat ettim ki öğretmen çocuklara bir şeyler verebilmenin hazzını hiçbir şeyde
bulamadığı için yine bu mesleğe devam edebilecek gücü kendisinde bulabiliyor.
Kendi adıma bu staj dersinden çok şey öğrendim ve bu dersi çok yerinde buldum,
çünkü insan bu bocalamaları mesleğinde vakit kaybederek yaşamak yerine çok daha
uygun ortamlarda kendini deneme imkanı buluyor.
Çok teşekkürler ne yapacağımı bilemiyordum çok yararlı oldu benim için:))))))
YanıtlaSilBen de sizin gibi son sınıfta ne yapacağım diye çok kaygılandım ve sıkıntıya girdim sonra başkaları da çekmesin diye paylaştım burda, hayat paylaşınnca güzel siz de elinizde işe yarar ne varsa paylaşın bogda fln :D
Silçok teşekkür ederim
Silçok sağ olun yararı dokundu.
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim ilaç gibi geldi 😊
YanıtlaSilTeşekkürler :)
YanıtlaSilAllah razı olsun çok yardımcı oldu
YanıtlaSilçok teşekkürler
YanıtlaSilellerin dert görmesin hocam:)
YanıtlaSilsimdi ne yapacagım, ne edeceğim, nasıl bir üslupla yazacagım dıye dusunuyordum vallahı:)
Eyvallah
Silsaolasın gerçekten faydasını gördüm
YanıtlaSilNe güzel
SilAllah razı olsun nasıl yapacağımı bilmiyordum çok yardımcı oldunuzzz...
YanıtlaSilEyvallah
Sil13. HAFTA
YanıtlaSilYOKMU
Ders kitaplarından yararlanma etkinligini nasıl gerçekleştirdiniz acaba bilgi verebilir misiz? Acil
YanıtlaSilStajda hiçbir şey öğretmedi ve bizi özellikle müdür bizi piyon olarak kullanıyordu boş sınıflara branşım dışındaki derslere giriyordum boş boş ancak bizi sıkmadı hiçbir şey öğrenmedim 95 ler aldım.Ücretli yapıyorum orda da hiçbir şey öğrenmedim bu insanlık ile ancak internet sayfasından öğrendiklerimi öğrenebiliyorum.Öğretmen düşmanı günümüz çok olduğunun sonucu.İktidar tv kanallındaki yalaka medyalar idareci veli kösteği öğrencinin öğretmenin 16 yıllığını çöpe attırmak için öğretmeni bilerek sinir krizine yönlendirip açığa alınmasına sebep olan eğlence içen gelen derste hiçbir şey öğrenmeyen öğrenci evde angarya işine sebep meb öğrenci dostu öğretmen düşmanı meb bakanı ve yönetmenlik vs... .Sizce bu şekilde disiplin olur mu.Asla olmayacak.Bu tür okulda dersi kendi kendine anlat çok basit gerekirse defterdeki sorunun aynısını sor atılmamak için sözlüleri şişirt benden tavsiyem bunu bende istemiyorum ancak öğretmen görevden atılma tehlikesine çok yakındır.2007 yada 1997 öncesi olsaydı öğretmen hak ettiği notu verebilirdi.Başarısızlığın suçu kesinlikle öğrenci ve velisindedir.
YanıtlaSilAdamsın adam, çok sağol Allah razı olsun.
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim☺️🙌🏻✨
YanıtlaSil