25 Aralık 2013 Çarşamba

Anlama Teknikleri II:Dinleme Eğitimi Dersi Dinleme Etkinliği Hazırlama Ödevi

Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Türkçe Eğitimi Bölümü
Anlama Teknikleri II:Dinleme Eğitimi Dersi
Dinleme Etkinliği Hazırlama
Ödevi



Hazırlayan: Hubeyb Köse

090110044






BOLU, 2011
Kazanımlar

1)    Dinlediklerini anlamlandırmada ön bilgilerini kullanır.
2)  Dinlediği olayın nasıl gelişeceğini ve sonucunu tahmin eder.
3)    Dinlediklerinde ne, nerede, ne zaman, nasıl, niçin ve kim sorularına (5N 1K) cevap arar.
4)    Dinledikleriyle ilgili kendi yaşantısından ve günlük hayattan örnekler verir.
5)   Dinlediklerini zihninde canlandırır.

Ders Saati: 8 Saat

Sınıf: 8. Sınıf


Ateşman’ın okunabilirlik testine göre (215/24) 8,9 Puan almıştır, ve ortalama okunabilirliğe sahip bir metindir.

DUA
Bir gün okyanusta yol alan bir gemi kaza geçirerek battı. Gemiden tek bir kişi sağ kurtuldu. Dalgalar bu adamı küçük ıssız bir adaya kadar sürükledi. Adam ilk günler kendisini kurtarması için Allah'a devamlı yalvardı, yakardı ve yardım bulurum umuduyla ufku gözledi. Ama ne gelen oldu, ne giden...
Adayı mecburi mekân tutan adam, daha sonra rüzgârdan, yağmurdan ve zararlı hayvanlardan korunmak için ağaç dallarından ve yapraklarından kendine küçük bir kulübe yaptı.
Sahilde bulduğu, gemiden arta kalan konserve, pusula vs. gibi eşyaları bu kulübeye taşıdı. Günler hep aynı geçiyordu. Balık avlıyor, pişirip yiyor, ufku gözlüyor ve kendisini bu ıssız yerden kurtarması için Allah'a dua ediyordu.
Bir gün tatlı su getirmek için yürüyüşe çıkmıştı. Geri döndüğünde kulübesinin alevler içinde yandığını gördü. Dumanlar döne döne göğe yükseliyordu. Başına gelebilecek en kötü şeydi bu. Keder ve öfke içinde donakaldı. Ne yapacağını, ne diyeceğini bilemedi.
"Allah'ım, bunu bana nasıl yapabildin?" diye feryat etti. O geceyi tarifsiz bir keder İçinde geçirdi. O kadar dua ettiği halde Allah'ın bu hadiseyi başına getirmesinden dolayı sitemler etti.
Ertesi sabah erken saatlerde, adaya yaklaşmakta olan bir geminin düdük sesiyle uyandı. Evet, evet onu kurtarmaya geliyorlardı! Hem de her şeyden umudunu kestiği bir anda.
"Benim burada olduğumu nasıl anladınız?" diye sordu bitkin adam, kendisini kurtaranlara...
Aldığı cevap onu hem şaşırttı, hem de utandırdı: "Dumanla verdiğin işareti gördük!"




Etkinlik:1)
Metin okunmadan önce öğrencilerin ön bilgilerini harekete geçirmek amacıyla öğrencilere şu sorular yöneltilir.

1-   Dua nedir ?
2-   Niçin dua ederiz ?
3-   Bugüne kadar dualarınızda en çok ne istediniz ?
4-   Dualarınız kabul olmayınca üzülür müsünüz ?

Bu sorular doğrultusunda öğrenciler konuya güdülenir ve böylece daha etkili bir dinleme hedeflenir.

Etkinlik: 2)
Sıra Sende Tekniği: Öğrencilere hikayeyi okutmadan önce dikkatle dinlemeri gerektiği ve metnin belli yerinden sonra kesilerek kendilerine tamamlatılacağı söylenerek öğrenciler konuya güdülenir. “Evet, evet onu kurtarmaya geliyorlardı!” Cümlesine kadar olan kısım bir öğrenci tarafından okunur, bundan sonrasının öğrenciler tarafından tahmin edilmesi istenir, öğrencilerden tahminler alınarak öğrencilerin konuya olan ilgisi artırılır. Daha sonra bakalım gerçek sonuca en çok kim yaklaşmış denilerek hikâye tamamlanır ve öğrencilere hikayenin sonunu beğenip beğenmedikleri sorulur.

Etkinlik: 3)
Konuya ilişkin sorular sorulur, böylelikle öğrenci konuyu naliz ederek kavrar.
       
Aşağıdaki soruları lütfen okuduğunuz metin çerçevesinde cevaplandırınız.

a)Kim: Olayı yaşayan asıl şahıs kimdir?
-Gemiden sağ kurtulan tek adam

b)Nerede: Adam bu olayı nerede yaşıyor, mekân neresi?
-Issız ada

c)Ne Zaman: Sizce bahsedilen olay ne zaman geçiyor, Belirli bir zaman dilimi var mıdır?
-Belirsiz zaman

d)Ne: Sizce metinde geçen olayın konusu nedir, yazar bize bu hikaye ile ne anlatmak istemiş olabilir?
-Olaylara hemen ilk görünen yüzü ile bakmamalıyız, bizim için kötü gibi görünen olaylar güzel sonuçlanabilir
-Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalıyız

e)Niçin: Niçin kötü olaylarda ümidi elden bırakmamamız gerekir, açıklayınız.
 -Çünkü olayların bize çirkin görünen yüzüne bakıp hemen hüküm verirsek yanılabiliriz, bunun yerine olayların güzel yönlerini görüp hiçbir zaman ümidi elden bırakmamalıyız.



Etkinlik: 4) Öğrencilerin yaşantılarından metindeki olaya benzer kesitleri kaleme almaları istenir. İlginç olanlar sınıf panosuna asılır.


Etkinlik: 5)  Öğrencilerden ödev olarak metni resimlemeleri istenir, ve metne dair en çok objeyi resmine sığdıran öğrenci ödüllendirilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder