Abant
İzzet Baysal Üniversitesi
Türkçe
Eğitimi Bölümü
Anlama
Teknikleri II:Dinleme Eğitimi Dersi
Dinleme
Etkinliği Hazırlama
Ödevi
Hazırlayan: Hubeyb
Köse
090110044
BOLU, 2011
Kazanımlar
1) Dinlediklerini anlamlandırmada ön bilgilerini
kullanır.
2)
Dinlediği olayın nasıl gelişeceğini ve sonucunu tahmin eder.
3) Dinlediklerinde ne, nerede, ne zaman, nasıl, niçin
ve kim sorularına (5N 1K) cevap arar.
4) Dinledikleriyle ilgili kendi yaşantısından ve
günlük hayattan örnekler verir.
5) Dinlediklerini
zihninde canlandırır.
Ders Saati: 8 Saat
Sınıf: 8. Sınıf
Ateşman’ın okunabilirlik
testine göre (215/24) 8,9 Puan almıştır, ve ortalama okunabilirliğe sahip bir
metindir.
DUA
Bir gün okyanusta yol alan bir gemi kaza
geçirerek battı. Gemiden tek bir kişi sağ kurtuldu. Dalgalar bu adamı küçük ıssız
bir adaya kadar sürükledi. Adam ilk günler kendisini kurtarması için Allah'a
devamlı yalvardı, yakardı ve yardım bulurum umuduyla ufku gözledi. Ama ne gelen
oldu, ne giden...
Adayı mecburi mekân tutan adam, daha
sonra rüzgârdan, yağmurdan ve zararlı hayvanlardan korunmak için ağaç
dallarından ve yapraklarından kendine küçük bir kulübe yaptı.
Sahilde
bulduğu, gemiden arta kalan konserve, pusula vs. gibi eşyaları bu kulübeye taşıdı.
Günler hep aynı geçiyordu. Balık avlıyor, pişirip yiyor, ufku gözlüyor ve
kendisini bu ıssız yerden kurtarması için Allah'a dua ediyordu.
Bir gün tatlı su getirmek için yürüyüşe
çıkmıştı. Geri döndüğünde kulübesinin alevler içinde yandığını gördü. Dumanlar döne
döne göğe yükseliyordu. Başına gelebilecek en kötü şeydi bu. Keder ve öfke
içinde donakaldı. Ne yapacağını, ne diyeceğini bilemedi.
"Allah'ım, bunu bana nasıl
yapabildin?" diye feryat etti. O geceyi tarifsiz bir keder İçinde geçirdi.
O kadar dua ettiği halde Allah'ın bu hadiseyi başına getirmesinden dolayı sitemler
etti.
Ertesi
sabah erken saatlerde, adaya yaklaşmakta olan bir geminin düdük sesiyle uyandı.
Evet, evet onu kurtarmaya geliyorlardı! Hem de her şeyden umudunu kestiği bir
anda.
"Benim burada olduğumu nasıl anladınız?"
diye sordu bitkin adam, kendisini kurtaranlara...
Aldığı cevap onu hem şaşırttı, hem
de utandırdı: "Dumanla verdiğin işareti gördük!"
Etkinlik:1)
Metin okunmadan önce öğrencilerin ön
bilgilerini harekete geçirmek amacıyla öğrencilere şu sorular yöneltilir.
1- Dua nedir ?
2- Niçin dua ederiz ?
3-
Bugüne kadar dualarınızda en çok ne
istediniz ?
4-
Dualarınız kabul olmayınca üzülür müsünüz ?
Bu
sorular doğrultusunda öğrenciler konuya güdülenir ve böylece daha etkili bir
dinleme hedeflenir.
Etkinlik: 2)
Sıra
Sende Tekniği: Öğrencilere hikayeyi okutmadan önce dikkatle dinlemeri gerektiği
ve metnin belli yerinden sonra kesilerek kendilerine tamamlatılacağı söylenerek
öğrenciler konuya güdülenir. “Evet,
evet onu kurtarmaya geliyorlardı!” Cümlesine kadar olan kısım bir öğrenci
tarafından okunur, bundan sonrasının öğrenciler tarafından tahmin edilmesi
istenir, öğrencilerden tahminler alınarak öğrencilerin konuya olan ilgisi
artırılır. Daha sonra bakalım gerçek sonuca en çok kim yaklaşmış denilerek
hikâye tamamlanır ve öğrencilere hikayenin sonunu beğenip beğenmedikleri
sorulur.
Etkinlik: 3)
Konuya ilişkin sorular
sorulur, böylelikle öğrenci konuyu naliz ederek kavrar.
Aşağıdaki soruları
lütfen okuduğunuz metin çerçevesinde cevaplandırınız.
a)Kim: Olayı
yaşayan asıl şahıs kimdir?
-Gemiden
sağ kurtulan tek adam
b)Nerede:
Adam bu olayı nerede yaşıyor, mekân neresi?
-Issız
ada
c)Ne Zaman: Sizce
bahsedilen olay ne zaman geçiyor, Belirli bir zaman dilimi var mıdır?
-Belirsiz
zaman
d)Ne: Sizce
metinde geçen olayın konusu nedir, yazar bize bu hikaye ile ne anlatmak istemiş
olabilir?
-Olaylara
hemen ilk görünen yüzü ile bakmamalıyız, bizim için kötü gibi görünen olaylar
güzel sonuçlanabilir
-Hiçbir
zaman ümitsizliğe kapılmamalıyız
e)Niçin:
Niçin kötü olaylarda ümidi elden bırakmamamız gerekir, açıklayınız.
-Çünkü olayların bize çirkin görünen yüzüne
bakıp hemen hüküm verirsek yanılabiliriz, bunun yerine olayların güzel
yönlerini görüp hiçbir zaman ümidi elden bırakmamalıyız.
Etkinlik: 4)
Öğrencilerin yaşantılarından metindeki olaya benzer kesitleri kaleme almaları
istenir. İlginç olanlar sınıf panosuna asılır.
Etkinlik: 5) Öğrencilerden ödev olarak metni resimlemeleri
istenir, ve metne dair en çok objeyi resmine sığdıran öğrenci ödüllendirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder