25 Aralık 2013 Çarşamba

Çocuk Kitabı Değerlendirme Ödevi

TC
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Türkçe Eğitimi Bölümü
Çocuk Edebiyatı Dersi
Çocuk Kitabı Değerlendirme Ödevi
(Oliver Twist)

Öğretim Elemanı: Yrd. Doç. Dr. Zeki GÜREL


Hazırlayan: Hubeyb KÖSE
090110044 (TEB 3/2)



BOLU, 2012
ESERİN İNCELEMESİ

1. ESERİN KÜNYESİ:
1.   Yazarın soyadı, adı: DICKENS, Charles
2.   Eserin adı: Oliver Twist
3.   Çeviren/hazırlayan:  Emel ERDOĞAN
4.   Resimleyen:  Sis Yayın
5.   Yayımlayan: Zana HOCAOĞLU
6.   Kaçıncı baskı: 3.Baskı
7.   Basıldığı yer: İstanbul
8.   Basıldığı yıl: 2011
9.   Sayfa sayısı: 72
10.               Fiyatı: 2,0 TL
11.               ISBN: 978-975-6938-71-3

2. ESERİN FİZİKİ ÖZELLİKLERİ
1.   Eserin ebadı: 18x12
2.   Kapak: İnce karton, resimli
3.   Kullanılan kağıdın özellikleri: 1.hamur
4.   Baskıda kullanılan yazı özellikleri: Kitap harfleriyle 12  puntoyla yazılmıştır.
5.   Resimli mi?
-Hayır.
6.   Resimler metinle birlikte takip edilecek bir düzenleme içerisinde mi?
-           
7.   Resim altı yazıları resimde anlatılanla uygunluk arz ediyor mu?
8.   Resimler, renk baskı ve çocuk muhayyilesine seslenme bakımından metne uygun ve onun anlaşılmasında yardımcı olabiliyor mu?
-          Hayır.
9.   Boyama kitabı mı?
-          Hayır.
10.               Müzikli mi? Işıklı mı?
-          Hayır.
11.               Oyuna dayalı mı?
-          Hayır.
12.               Form, cilt, mizanpaj, çocuk kitabı niteliğine uygun mudur?
-          Mizanpaj çocuk kitabı niteliğindedir. Resimlerle yazılar üst üste değildir. Cilt de çocuk kitabı özelliklerine uygun yapılmıştır. Form sayısı uygundur. Bir oturumda bitirilebilir bir özelliktedir.
13.               Kitapta hitap ettiği yaş grubuna dair herhangi bir kayıt var mı?
-          Hayır, kitabın hitap ettiği yaş grubuna dair bir bilgi verilmemiştir.
HÜKÜM:  Eser, fiziki özellikleri itibarıyla 9-12 yaş aralığında çocuklara hitap etmektedir.

3. EDEBİYAT SOSYOLOJİSİ AÇISINDAN
1.   Eser, bugüne kadar kaç defa ve kaç adet basılmıştır?
-          Eser dokuz defa ve 1000 adet basılmıştır.
2.   Eseri yayımlayan kurumun ya da kişinin çocuk edebiyatı ile ilgisi nedir? Ve bu konuda başka tecrübeleri var mıdır?
-          Aslında doğrudan ilgisi bulunmamakla beraber, eserler sadeleştirildiğinde 9-12 yaş düzeyi için gayet uygundur.
3.   Eserin dağıtımı nasıl yapılmaktadır?
-          Kırtasiyeler ve kitapevleri aracılığıyla yapılmaktadır.
4.   Kişi veya kurumlarca hediye ve bağış olarak mı dağıtıldı?
-          Hayır.
5.   Kültür Bakanlığı’nca çocuk kütüphanelerine gönderilmek üzere satın alınmış mı? Eğer satın alınmışsa kaç adet alınmıştır?
-          Hayır, alınmamıştır.
6.   Milli Eğitim Bakanlığı’nca Tebliğler Dergisi’nde tavsiye edilmiş mi?
-          Evet, tavsiye edilmiştir
7.   Eserden ders kitaplarına örnek parça alınmış mı?
-          Hayır, alınmamıştır.
8.   Yazarın başka eserlerinden örnek parçalar ders kitaplarında yer alıyor mu?
-          Hayır
9.   Yazarın çocuklar için başka yazdığı eserler var mı?
-          Evet
10.               Yazar edebiyatçı ve eğitimci çevrelerce çocuk edebiyatçısı olarak tanınıyor mu?
-          Hayır
11.               Yazar çocuk edebiyatını bir meslek olarak düşünüyor mu?
-          Hayır
12.               Yazarın asıl geçim kaynağı nedir?
-          Yazarlık
13.               Yazar, çocuk edebiyatı nazariyeti ile uğraşıyor mu? Varsa künyeleri nelerdir?
-          Hayır
14.               Yazar bugüne kadar hiç ödül almış mı?
-          Evet
15.               Eser bugüne kadar hiç ödül almış mı?
-          Evet
16.               Eserin başka dillere çevirisi yapılmış mı?
-          Evet
17.               Eserle ilgili bugüne kadar tanıtmalar ve eleştireler yapılmış mı? Bunlardan yayınlanmış olanların künyeleri nelerdir?
-          Hayır.
18.               Eser veya yazar hakkında herhangi bir yasaklama söz konusu mudur?
-          Hayır, herhangi bir yasaklama söz konusu değildir.
19.               Okuyucu zümreleri açısından eserin muhatabı kimdir?
-          Çocuklar.
20.               Eser, yazarı tarafından çocuklar muhatap olarak düşünülerek mi yazılmıştır?
-          Evet, eser tamamıyla çocuklara yönelik yazılmıştır.
21.               Kitap, büyükler için yazılıp da çocuklar tarafından zevkle okunan eserlerden biri mi?
-          Hayır, çocuklar için yazılmıştır.
22.               Eser, başlangıçta büyükler için yazılmış olmasında rağmen, daha sonra çocuklar düşünülerek uyarlanmış mı?
-          Hayır.

23.               Söz başında ve arka kapakta neler anlatılmaktadır? Bu iki kısmın muhatabı kimdir?
-  Eserde söz başı bulunmamaktadır. Arka kapakta ise çeşitli hayvan resimleri ve eserin bağlı olduğu serinin diğer kitaplarına yer verilmiştir.
24.   Eser, radyo, televizyon veya sinemalarda oynatılmak veya gösterilmek üzere herhangi bir şekilde uyarlanmış ve filme alınmış mıdır?
    - Hayır, böyle bir çalışma yoktur.

4.  MUHTEVAYA DAYALI ÖZELLİKLER
1.   Eserde işlenen konu: Yetimhanede Dünyaya Gelen Olıver Twıst’ın Hayatı
2.   Eserde işlenen ana fikir: İyilik eden iyilik bulur.
3.   Eserde kullanılan yazılı anlatım türü: Öykü
4.   Eserde işlenen temel değerler: yardımlaşma, dayanışma.
5.   Eserde işlenen kavramlar ve kabuller: Yardımlaşma.
6.   Eserin şahıs kadrosu:  Oliver Twist
7.   Eserde işlenen zaman:  Geçmiş zaman.
8.   Eserin dili: Dil seviyesi hitap ettiği 9-12 yaş aralığında çocukların seviyelerine göredir.
9.   Eser ne kadar zamanda okunabiliyor?
a.   İdeal olan bir oturumluk sürede okunabiliyor.
10.       Eserin ders içinde mi yoksa sınıf dışında mı okunması daha uygundur?
a.   Eser,  hem ders içerisinde hem ders dışında okunabilir.
11.       Eser, çocukta iş sevgisi uyandırıyor mu?
                                    Oliver Twist’in öyküsü Londra’ya yakın bir kasabada başlar. Kasabada                              düşkünlerevi  olarak  bilinen yoksul ve evsiz çocukların barındığı yerde dünyaya gelir.Doğum sırasında annesi ölür
1.   Eser, çocuklar arasında rol dağılımı yaparak okutmaya, temsile uygun mu?
a.   Evet.
2.   Eser, çocuğu bir resim yapmaya, yazı yazmaya, deney ve gözleme sevk ediyor mu?
a.   Evet, eseri okuduktan sonra doğada yer alan hayvanların çalışmalarını gözleme isteği uyandırabilir.
3.   Eser okunduğu zaman çocukta başka bir eseri okuma hevesi uyandırabiliyor mu?
a.   Evet
4.   Eserde ilmi, milli ve dini kabullere ters düşen taraflar var mı?
a.   Hayır, tam tersi hem millî hem dinî olan yardımlaşma ve komşuluk ilişkilerimize uygunluk görülmektedir.
5.   Eserin çocuğa görelik bakımından değeri nedir?
a.   Çocuğa uygundur.
7.   Eserin hayata yakınlık bakımından değeri: Konu bakımından hayata yakındır.
8.   Eserden çocuklar için hazırlanacak bir ders kitabı için örnek bir parça seçecek olsanız hangi kısmı seçerdiniz?
a.   Eser bir bütün olduğu için içerisinden bir bölüm alınamamaktadır. Alındığı takdirde anlam bakımından sıkıntılar oluşabilir. Bu yüzden bu eser biraz daha kelimeler sadeleştirilerek bütün olarak ders kitabına konulabilir.
9.   Eser muhteva açısından hangi yaş grubundaki çocuklara hitap etmektedir?
a.   6-9 yaş grubundaki çocuklara hitap etmektedir.
10.       Eser hakkında başka düşünceleriniz var mıdır?

a.   Eser çocuğa kazandırılması gereken yardımlaşma davranışını kazandırmak için çok uygundur. Kitabın ebadı ve içerisinde yer alan resimler büyütüldüğü takdirde eser çocuklar için çok uygun bir yapıya gelecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder