25 Aralık 2013 Çarşamba

ÖTMT Televizyon

Materyalin Adı: Televizyon

Dersin Hedefi:
Ø Sesli okuma tekniğini geliştirebilme.
Ø Bir fablı çeşitli yönleriyle kavrayabilme.
Ø Sözcük dağarcığını zenginleştirebilme.

Diğer Hedef Ve Konu:
Ø Bir manzumeyi anlamlı olarak okuma.
Ø Anlam özelliklerine göre kelimelerin kullanımını kavrama.
Ø Fabl yazma çalışması.
Ø Bir hayvanı betimleme.

Sınıf/Ders Saati: 6/3
Materyali Uygulama Yöntemi: sesli-sessiz okuma,soru-cevap,açıklama,araştırma,sözlü anlatım,yazılı anlatım,betimleyici anlatım
Materyal İçin Gerekli Malzemeler:
·        1 adet televizyon
·        1 adet scatt kablosu
·        1 adet dvd/vcd oynatıcı
·        1 adet üçlü priz
·        1 adet cd
·        1 adet ses sistemi
Materyal Hazırlama Süreci Adımları:
·        Uygun film bulundu
·        Filmden kazanıma uygun bölümler kesildi
·        Vcd formatında cd’ye yazdırıldı
Maliyet: cd yazdırma ücreti 2,5 TL
Materyal Öğretim Sürecinin Hangi Aşamasında Niçin Kullanıldı:
Materyal öğretim sürecinin giriş bölümünde dikkat çekmek için kullanıldı.









KAZANIMLAR
İÇERİK
STRATEJİ-YÖNTEM
ARAÇ-GEREÇ
EĞİTİM DURUMLARI
DEĞERLENDİRME
Sesli okuma tekniğini geliştirebilme.

Bir fablı çeşitli yönleriyle kavrayabilme.

Sözcük dağarcığını zenginleştirebilme.


FABL
        İnsan dışındaki bitki, hayvan gibi canlı varlıklara ve eşya gibi cansız varlıklara insan kişiliği vererek ve konuşturarak, açık ve etkili bir biçimde söylenmesinde sakınca görülen bir düşünceyi gizleyerek; kişileri eleştirmek ya da insanlara ders vermek için yazılan kısa, genellikle manzum(bazen mensur) hikayelere denir. "Fabl" sözcüğünün kökeni Latince "hikaye" manasına gelen "fabıla"'dır. Fakat bu sözcük zamanla bir ahlak ilkesi veya davranış kuralını anlatan kısa sembolik (simgesel) bir hikâye türünün adı olmuştur.
ÖZELLİKLERİ:
1-Bu tür hikayelerin kahramanları çoğunlukla hayvanlardır. Hikâye kahramanı bu hayvanlar, kendi özelliklerini korumakla birlikte insan gibi konuşurlar. Esasen "fabl" bu özelliği nedeniyle masalımsı eserler arasında yer alır.  
2- Fabllar hem nazım, hem nesir biçiminde olurlar.
3- Fablın sonunda her zaman bir ahlak dersi (kıssadan hisse) vardır. Bu ders kısa, açık ve doğru olmalıdır ve mutlaka öykünün doğal bir neticesi gibi görülmelidir.
4- Fabllarda öğretici (didaktik) bir amaç güdülür, gündelik hayatla ilgili dersler ve öğütler verilir. Okurlar çoğu zaman verilen dersin veya öğüdün ne olduğunu anlamakta zorluk çekmezler. Çünkü bu ders veya öğüt eserin bir yerinde, çoğu defa sonunda, bir atasözü ya da özdeyiş biçiminde açıkça belirtilir. Fabllarda basit ahlak ilkelerine değinildiği gibi insanların birçok kusurlu yönüne de dikkat çekilir.
5-Fabllar aracılığıyla kanaatkârlık, özveri, yardımseverlik, iyi niyet gibi olumlu davranışlar çocuğa kazandırılabilir. Özellikle 8-12 yaş grubu çocuklar fabl okumaktan ve dinlemekten büyük zevk alırlar. Kanaatkârlık, tamahkârlık, kıskançlık, paylaşımcılık gibi çocuklar tarafından anlaşılması güç kavramların somut olaylarla anlatılması sebebiyle çok önemli bir eğitim aracı olarak kabul edilmelidir.
6-Fabllar insan belleğinde çok kolay saklanabilen ve ortaya çıkarılabilen özelliklere sahip olduğu için sözlü gelenek içinde de yaşatılabilmektedir.
7-Çoğu manzum olan fablların başlıca amacı, belli bir ana fikrin yalın veya birkaç olayın yardımıyla en kısa yoldan açıklamaktır.Bundan dolayı fabllar kısadır ve şu dört bölümden oluşur:


KAYNAĞI ve  DÜNYADAKİ TEMSİLCİLERİ
 ilk yazılı örnek, bir Hint eseri olan "Kelile ve Dimme"dir. Yine onun yazım tarihi de MÖ 300 yılları olarak kabul edilir. Bu eser, Beydaba unvanını taşıyan bir bilgin-filozof  tarafından meydana getirilmiştir. Dünya edebiyatında ilk ve önemli fabllar Hint yazarı Beydeba’ya aittir. Beydaba, eserini Debşelem adlı Hint hükümdarı zamanında yazmış ve ona sunmuştur. Eserde yurt yönetimi, felsefe ve eğitimle ilgili sorunlar dolaylı olarak tartışma ve eleştirme konusu yapılmaktadır. Birinci bölümdeki hikâyelerin kahramanları olan iki çakaldan “Kelile” açık sözlülüğün ve doğruluğun; “Dimme” ise yalan ve iftiranın sembolüdür. Beydaba, zulmü ile tanınmış olan Debşelem’i hayvan hikayeleri aracılığıyla uyarmak ve ona doğru yönetim yolunu göstermek istemiştir.
        Doğu edebiyatında bir başka ünlü eser de Şeyh Sadi (13.yy.)’nin Gülistan adlı eseridir. Yöneticilerin tutum ve davranışlarından sohbetin kurallarına kadar türlü konuları kapsayan bu eserdeki hikâyeler sözlü ve yazılı olarak kuşaktan kuşağa aktarıldığı gibi birçok doğu ve batı dillerine de çevrilmiştir.
         Batı'da fabl, Aisopos (Ezop) masallarıyla kendini göstermiştir. Ezop, Batıda ilk fabl yazarı olarak gösterilir.Düzenli biçimde fabl yazıcılığı Ezop’la başlar. MÖ. 650-620 yılları arasında yaşadığı sanılan ve düşüncelerini baskılı bir yönetim altında ancak küçük hayvan hikayeleriyle anlatabildiği söylenilen Ezop’un fablları birçok dile çevrilmiştir.
      Ezop’tan sonra Batıda bu alanda büyük bir başarıya ve üne erişen Fransız yazar ve şairi La Fontaine (1621–1695), bugüne kadar nesir olarak yazılmış ve anlatılmış Ezop masallarını yeniden kaleme alıp manzum biçimine çevirerek yeniden yetişkinlerin dünyasına kazandırmıştır. La Fontaine, kendisinden önce bu alanda yazılmış eserlerden de yararlanmıştır. La Fontaine fabllarında genellikle öğüt dediğimiz ders, metnin sonuna konulmuştur. La Fontaine, eleştirmek istediği kişileri bu öykülerle yermiş ve gülünç durumlara düşürmüştür.
     Tüm dünyada Masalın Babası diye haklı bir ün yapan Andersen'in masallarından bazıları fabl özelliği gösterir.(Örnek:Çirkin Ördek Yavrusu)
     19.yüzyılda ve çağımızda Lewis Caroll,R.Kipling,O.Wilde,Tolkien, ABD'li James Thurber ve İngiliz George Orwell’ı fabl  yazarları arasında sayabiliriz.

Sunuş yolu

sesli-sessiz okuma

soru-cevap
açıklama

sözlü anlatım

yazılı anlatım

betimleyici anlatım

1 adet televizyon

1 adet scatt kablosu

1 adet dvd/vcd oynatıcı

1 adet üçlü priz

1 adet cd

1 adet ses sist.

Dikkati Çekme: film izletilerek güdüleme etkinliği yapılır.ardından Mevlana ve La fonten’den  fabl örnekleri okunur.

 Öğretmen, öğrencilerden kahramanları hayvanlar olan bildikleri bir öyküyü anlatmalarını isteyecek,yeterli sayıda değişik öğrenciye söz verecek.

Film izletildikten sonra şu sorular sorulur
1. Filmde anlatılan olayı söyleyiniz.
2. Filmde nelerden oluşmuştur?
3.Metinde hangi ölçü kullanılmıştır?
4.Belli bir kafiye düzeni var mıdır?
5.Hayvanlar insanlar gibi davranabilir,konuşabilir mi?
6.Metinde nasıl bir anlatım yolu izlenmiştir?


Güdüleme: Öğretmen,öğrencilerden La Fontaine hakkında araştırma yapmalarını,bilgi toplamalarını ve bir fablını bulmalarını isteyecek.Bu çalışmaların tüm derslerin bitiminde sınıfa sunulacağını ve en başarılı çalışmanın panoya asılacağını söyleyecek.

özet: Bu haftaki Türkçe derslerimizde, fablı,özelliklerini ve kişileştirmeyi öğreneceksiniz.Yakın çevreyi gözlemleyerek basit bir fabl yazacaksınız ve bir hayvanı betimleyeceksiniz.Ayrıca sözcük türlerinden zamirleri ve çeşitleri öğreneceksiniz.

Konu anlatılırken boşluk doldurma şeklinde tahtaya yazılır.

1) Metin sessiz olarak kurallara uygun biçimiyle öğrencilere okutturulacak,öğretmen sınıfta dolaşarak okuma kurallarına uymayan öğrencileri uyaracak ve hataları düzeltecek.
2)Öğretmen,öğrencilerin tekrar arkaya yaslanmalarını sağlayarak iki metni kurallara uygun olarak sesli okuyacak,okuma sırasında öğrencilerin dinleyip dinlemediklerini gözleriyle sürekli denetleyecek.
3)İki metin, yeterli sayıda değişik öğrenciye sesli olarak okutulacak,okuma sırasında düşülen hatalar düzeltilecek,diğer öğrencilerin metinleri kitaplarından takip etmeleri sağlanacak.
4)Metinlerde geçen anlamı bilinmeyen sözcüklerin  anlamları kavratılacak.


Ödev:  evde birer fabl örneği denemeleri istenir.

§   Bireysel öğrenme etkinliklerine yönelik ölçme değerlendirme :
1.Fablın özellikleri nelerdir?
2. “Bir kuş ötecek şimdi…Havada bir durgunluk,
      Mermeriyle konuşan açık kalmış bir musluk
      Beyaz çiçeklerini tek tek düşüren kiraz.”       dizelerinde hangi varlık kişileştirilmiştir?
3.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kişi zamiri yoktur?
 a)Bu şiiri kendim yazdım.            b)Tiyatroya sensiz gitmeyiz.
 c)Bana bu konuda söz verdi.        d)O arkadaşımı hiç unutamam.
4.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde işaret zamiri kullanılmamıştır?
 a)Onu,şu köşeye bırakıver.                         b)Bunlar çok büyük,işimize yaramaz.
 c)Bu konu hakkında bir fikrim yok.       d)Şuralar eskiden yemyeşildi.

5.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde soru anlamı zamirle sağlanmıştır?
 a)Beni hangi durakta bekleyeceksin?             b)Günde kaç saat kitap okuyorsun?
 c)Benim geleceğimi kimden öğrendiniz?    d)Kaçıncı sınıfta okuyorsun?

6.Bizi düzeltmek isteyenlere kollarımızı açacak yerde,yumruklarımızı sıkıyoruz.” , “Sen bir budalasın,saçmalıyorsun!” ve “Düşüncelerini saklayarak konuşuyor çokları.” cümlelerindeki zamirleri bularak çeşitlerini söyleyiniz.

7.Öğretmenimiz ödevlerimize baktı,Burcu’nunkini çok beğendi.” cümlesinde ilgi zamiri hangi adın yerini tutmuştur?İyelik eki almış sözcükleri gösteriniz.

8.Hangisinde iyelik eki almış bir sözcük vardır?       
   a)Sizinkiler nereye gidiyor?
   b)Ben çalışkan bir öğrenciyim.                             
   c)Bu fikirler bizlere ait.                                         
   d)Acele edelim,yolumuz oldukça uzun.           

9. “-ki” hangisinde ilgi zamiri değildir?
   a)Bunları kaça aldım,hatırlamıyorum.       b)Kitaptakileri de çöz.
   c)Arkadakiler ayağa kalksın.                     d)Rüzgârın önündeki bir yaprak gibiyiz.


§   Grupla öğrenme etkinliklerine yönelik ölçme değerlendirme :
§   Öğrenme güçlüğü olan öğrenciler için konu ve ek ölçme değerlendirme :
       1) Fabl sözlü olarak anlattırılacak.
 2) Ömer kalemi almadı.(Kalem ve Ömer sözcüklerini kullanmadan derdinizi anlatın.)
 3)Murat ile Can yarın İstanbul’a gidecek.(Cümleyi başka nasıl söyleyebiliriz?)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder