Materyalin
Adı: Televizyon
Dersin
Hedefi:
Ø Sesli okuma tekniğini
geliştirebilme.
Ø Bir fablı çeşitli
yönleriyle kavrayabilme.
Ø Sözcük dağarcığını
zenginleştirebilme.
Diğer
Hedef Ve Konu:
Ø Bir manzumeyi anlamlı
olarak okuma.
Ø Anlam özelliklerine
göre kelimelerin kullanımını kavrama.
Ø Fabl yazma çalışması.
Ø Bir hayvanı
betimleme.
Sınıf/Ders
Saati: 6/3
Materyali
Uygulama Yöntemi: sesli-sessiz
okuma,soru-cevap,açıklama,araştırma,sözlü anlatım,yazılı anlatım,betimleyici
anlatım
Materyal
İçin Gerekli Malzemeler:
·
1 adet televizyon
·
1 adet scatt kablosu
·
1 adet dvd/vcd oynatıcı
·
1 adet üçlü priz
·
1 adet cd
·
1 adet ses sistemi
Materyal
Hazırlama Süreci Adımları:
·
Uygun film bulundu
·
Filmden kazanıma uygun bölümler kesildi
·
Vcd formatında cd’ye yazdırıldı
Maliyet:
cd
yazdırma ücreti 2,5 TL
Materyal
Öğretim Sürecinin Hangi Aşamasında Niçin Kullanıldı:
Materyal öğretim sürecinin
giriş bölümünde dikkat çekmek için kullanıldı.
KAZANIMLAR
|
İÇERİK
|
STRATEJİ-YÖNTEM
|
ARAÇ-GEREÇ
|
EĞİTİM DURUMLARI
|
DEĞERLENDİRME
|
Sesli
okuma tekniğini geliştirebilme.
Bir
fablı çeşitli yönleriyle kavrayabilme.
Sözcük
dağarcığını zenginleştirebilme.
|
FABL
İnsan dışındaki bitki, hayvan gibi
canlı varlıklara ve eşya gibi cansız varlıklara insan kişiliği vererek ve
konuşturarak, açık ve etkili bir biçimde söylenmesinde sakınca görülen bir
düşünceyi gizleyerek; kişileri eleştirmek ya da insanlara ders vermek için
yazılan kısa, genellikle manzum(bazen mensur) hikayelere denir.
"Fabl" sözcüğünün kökeni Latince "hikaye" manasına gelen
"fabıla"'dır. Fakat bu sözcük zamanla bir ahlak ilkesi veya
davranış kuralını anlatan kısa sembolik (simgesel) bir hikâye türünün adı
olmuştur.
ÖZELLİKLERİ:
1-Bu
tür hikayelerin kahramanları çoğunlukla hayvanlardır. Hikâye kahramanı bu
hayvanlar, kendi özelliklerini korumakla birlikte insan gibi konuşurlar.
Esasen "fabl" bu özelliği nedeniyle masalımsı eserler arasında yer
alır.
2-
Fabllar
hem nazım, hem nesir biçiminde olurlar.
3-
Fablın
sonunda her zaman bir ahlak dersi (kıssadan hisse) vardır. Bu ders kısa, açık
ve doğru olmalıdır ve mutlaka öykünün doğal bir neticesi gibi görülmelidir.
4-
Fabllarda
öğretici (didaktik) bir amaç güdülür, gündelik hayatla ilgili dersler ve
öğütler verilir. Okurlar çoğu zaman verilen dersin veya öğüdün ne olduğunu
anlamakta zorluk çekmezler. Çünkü bu ders veya öğüt eserin bir yerinde, çoğu
defa sonunda, bir atasözü ya da özdeyiş biçiminde açıkça belirtilir.
Fabllarda basit ahlak ilkelerine değinildiği gibi insanların birçok kusurlu
yönüne de dikkat çekilir.
5-Fabllar
aracılığıyla kanaatkârlık, özveri, yardımseverlik, iyi niyet gibi olumlu
davranışlar çocuğa kazandırılabilir. Özellikle 8-12 yaş grubu çocuklar fabl
okumaktan ve dinlemekten büyük zevk alırlar. Kanaatkârlık, tamahkârlık,
kıskançlık, paylaşımcılık gibi çocuklar tarafından anlaşılması güç
kavramların somut olaylarla anlatılması sebebiyle çok önemli bir eğitim aracı
olarak kabul edilmelidir.
6-Fabllar
insan belleğinde çok kolay saklanabilen ve ortaya çıkarılabilen özelliklere
sahip olduğu için sözlü gelenek içinde de yaşatılabilmektedir.
7-Çoğu
manzum olan fablların başlıca amacı, belli bir ana fikrin yalın veya birkaç
olayın yardımıyla en kısa yoldan açıklamaktır.Bundan dolayı fabllar kısadır
ve şu dört bölümden oluşur:
KAYNAĞI
ve DÜNYADAKİ TEMSİLCİLERİ
ilk yazılı örnek, bir Hint eseri olan "Kelile ve Dimme"dir. Yine
onun yazım tarihi de MÖ 300
yılları olarak kabul edilir. Bu eser, Beydaba
unvanını taşıyan bir bilgin-filozof
tarafından meydana getirilmiştir. Dünya edebiyatında ilk ve önemli
fabllar Hint yazarı Beydeba’ya aittir. Beydaba, eserini Debşelem adlı Hint hükümdarı zamanında yazmış ve ona sunmuştur.
Eserde yurt yönetimi, felsefe ve eğitimle ilgili sorunlar dolaylı olarak
tartışma ve eleştirme konusu yapılmaktadır. Birinci bölümdeki hikâyelerin
kahramanları olan iki çakaldan “Kelile”
açık sözlülüğün ve doğruluğun; “Dimme”
ise yalan ve iftiranın sembolüdür. Beydaba, zulmü ile tanınmış olan
Debşelem’i hayvan hikayeleri aracılığıyla uyarmak ve ona doğru yönetim yolunu
göstermek istemiştir.
Doğu
edebiyatında bir başka ünlü eser de Şeyh
Sadi (13.yy.)’nin Gülistan
adlı eseridir. Yöneticilerin tutum ve davranışlarından sohbetin kurallarına
kadar türlü konuları kapsayan bu eserdeki hikâyeler sözlü ve yazılı olarak
kuşaktan kuşağa aktarıldığı gibi birçok doğu ve batı dillerine de
çevrilmiştir.
Batı'da
fabl, Aisopos (Ezop) masallarıyla
kendini göstermiştir. Ezop, Batıda ilk fabl yazarı olarak gösterilir.Düzenli
biçimde fabl yazıcılığı Ezop’la başlar. MÖ. 650-620 yılları arasında yaşadığı
sanılan ve düşüncelerini baskılı bir yönetim altında ancak küçük hayvan hikayeleriyle
anlatabildiği söylenilen Ezop’un fablları birçok dile çevrilmiştir.
Ezop’tan sonra Batıda bu alanda büyük bir başarıya ve üne erişen
Fransız yazar ve şairi La Fontaine (1621–1695), bugüne kadar
nesir olarak yazılmış ve anlatılmış Ezop masallarını yeniden kaleme alıp
manzum biçimine çevirerek yeniden yetişkinlerin dünyasına kazandırmıştır. La Fontaine, kendisinden önce bu alanda yazılmış eserlerden de
yararlanmıştır. La Fontaine fabllarında genellikle öğüt dediğimiz ders,
metnin sonuna konulmuştur. La Fontaine, eleştirmek istediği kişileri bu
öykülerle yermiş ve gülünç durumlara düşürmüştür.
Tüm dünyada Masalın Babası diye haklı bir ün yapan Andersen'in masallarından bazıları
fabl özelliği gösterir.(Örnek:Çirkin Ördek Yavrusu)
19.yüzyılda ve çağımızda Lewis Caroll,R.Kipling,O.Wilde,Tolkien, ABD'li James Thurber ve İngiliz George Orwell’ı fabl yazarları arasında sayabiliriz. |
Sunuş yolu
sesli-sessiz okuma
soru-cevap
açıklama
sözlü anlatım
yazılı anlatım
betimleyici anlatım
|
1 adet televizyon
1 adet scatt kablosu
1 adet dvd/vcd
oynatıcı
1 adet üçlü priz
1 adet cd
1 adet ses sist.
|
Dikkati Çekme: film
izletilerek güdüleme etkinliği yapılır.ardından Mevlana ve La fonten’den fabl örnekleri okunur.
Öğretmen, öğrencilerden
kahramanları hayvanlar olan bildikleri bir öyküyü anlatmalarını
isteyecek,yeterli sayıda değişik öğrenciye söz verecek.
Film izletildikten sonra şu sorular sorulur
1. Filmde anlatılan olayı söyleyiniz.
2. Filmde nelerden oluşmuştur?
3.Metinde hangi ölçü kullanılmıştır?
4.Belli bir kafiye düzeni var mıdır?
5.Hayvanlar insanlar gibi davranabilir,konuşabilir mi?
6.Metinde nasıl bir anlatım yolu izlenmiştir?
Güdüleme: Öğretmen,öğrencilerden
La Fontaine hakkında araştırma yapmalarını,bilgi toplamalarını ve bir fablını
bulmalarını isteyecek.Bu çalışmaların tüm derslerin bitiminde sınıfa
sunulacağını ve en başarılı çalışmanın panoya asılacağını söyleyecek.
özet: Bu haftaki
Türkçe derslerimizde, fablı,özelliklerini ve kişileştirmeyi öğreneceksiniz.Yakın
çevreyi gözlemleyerek basit bir fabl yazacaksınız ve bir hayvanı
betimleyeceksiniz.Ayrıca sözcük türlerinden zamirleri ve çeşitleri
öğreneceksiniz.
Konu anlatılırken boşluk doldurma şeklinde tahtaya yazılır.
1) Metin sessiz olarak kurallara uygun biçimiyle öğrencilere
okutturulacak,öğretmen sınıfta dolaşarak okuma kurallarına uymayan
öğrencileri uyaracak ve hataları düzeltecek.
2)Öğretmen,öğrencilerin tekrar arkaya yaslanmalarını sağlayarak iki
metni kurallara uygun olarak sesli okuyacak,okuma sırasında öğrencilerin
dinleyip dinlemediklerini gözleriyle sürekli denetleyecek.
3)İki metin, yeterli sayıda değişik öğrenciye sesli olarak
okutulacak,okuma sırasında düşülen hatalar düzeltilecek,diğer öğrencilerin
metinleri kitaplarından takip etmeleri sağlanacak.
4)Metinlerde geçen anlamı bilinmeyen sözcüklerin anlamları kavratılacak.
Ödev: evde birer fabl örneği denemeleri istenir.
|
§ Bireysel öğrenme
etkinliklerine yönelik ölçme değerlendirme :
1.Fablın özellikleri nelerdir?
2. “Bir kuş ötecek şimdi…Havada bir durgunluk,
Mermeriyle konuşan açık
kalmış bir musluk
Beyaz çiçeklerini tek tek
düşüren kiraz.” dizelerinde hangi
varlık kişileştirilmiştir?
3.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kişi zamiri yoktur?
a)Bu şiiri kendim yazdım. b)Tiyatroya sensiz gitmeyiz.
c)Bana bu konuda söz
verdi. d)O arkadaşımı hiç unutamam.
4.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde işaret zamiri kullanılmamıştır?
a)Onu,şu köşeye bırakıver. b)Bunlar çok
büyük,işimize yaramaz.
c)Bu konu hakkında bir fikrim yok. d)Şuralar eskiden yemyeşildi.
5.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde soru anlamı zamirle sağlanmıştır?
a)Beni hangi durakta
bekleyeceksin? b)Günde kaç
saat kitap okuyorsun?
c)Benim
geleceğimi kimden öğrendiniz? d)Kaçıncı sınıfta okuyorsun?
6.Bizi düzeltmek isteyenlere kollarımızı açacak yerde,yumruklarımızı
sıkıyoruz.” , “Sen bir budalasın,saçmalıyorsun!” ve “Düşüncelerini saklayarak
konuşuyor çokları.” cümlelerindeki zamirleri bularak çeşitlerini söyleyiniz.
7.Öğretmenimiz ödevlerimize baktı,Burcu’nunkini çok beğendi.”
cümlesinde ilgi zamiri hangi adın yerini tutmuştur?İyelik eki almış
sözcükleri gösteriniz.
8.Hangisinde iyelik eki almış bir sözcük vardır?
a)Sizinkiler nereye gidiyor?
b)Ben çalışkan bir
öğrenciyim.
c)Bu fikirler bizlere
ait.
d)Acele edelim,yolumuz oldukça uzun.
9. “-ki” hangisinde ilgi zamiri değildir?
a)Bunları kaça
aldım,hatırlamıyorum.
b)Kitaptakileri de çöz.
c)Arkadakiler ayağa
kalksın. d)Rüzgârın önündeki bir yaprak gibiyiz.
§ Grupla öğrenme
etkinliklerine yönelik ölçme değerlendirme :
§
Öğrenme güçlüğü olan öğrenciler için konu ve ek ölçme değerlendirme :
1) Fabl sözlü olarak anlattırılacak.
2) Ömer kalemi almadı.(Kalem ve Ömer sözcüklerini kullanmadan derdinizi
anlatın.)
3)Murat ile Can yarın İstanbul’a
gidecek.(Cümleyi başka nasıl söyleyebiliriz?)
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder