Abant İzzet Baysal
Üniversitesi
Türkçe Eğitimi
Bölümü
Türkçe Kitap
İnceleme Dersi
Programların Karşılaştırılması
Hazırlayan: Hubeyb
KÖSE
090110044
BOLU, 2011
YAPILANDIRMACI
EĞİTİM YAKLAŞIMI
GELENEKSEL GÖRÜŞ
|
YAPILANDIRMACI GÖRÜŞ
|
Bilgi bireylerin dışındadır, nesneldir.
|
Bilgi, kişisel anlama sahiptir, özneldir.
|
Öğretmenlerden, öğrencilere transfer
edilebilir.
|
Öğrencilerin kendileri tarafından oluşturulur.
|
Öğrenciler duydukları ve okuduklarını öğrenirler.
|
Duyduklarını ve okuduklarını önceki öğrenmelerine ve
alışkanlıklarına dayalı olarak yorumlarlar.
|
Öğrenme daha çok öğretmenin iyi anlatmasına
bağlıdır.
|
Öğrenciler kendi bilgilerini oluştururlar.
|
Öğrenme, öğrenciler öğretilenleri tekrar ettiği zaman başarılı
olur.
|
Öğrenme, öğrenciler kavramsal anlamayı gösterebildiklerinde
başarılıdır.
|
YAPILANDIRMACI ÖĞRENMENİN TEMEL İLKELERİ
1. Öğrenme aktif bir
süreçtir: Öğrenme, öğrencinin çevresi ile sürekli meşgul olmasını gerektirir.
2. İnsanlar öğrenirken,
öğrenmeyi öğrenir: Öğrenme hem anlam yapılandırmayı, hem de anlama
sistemlerinin yapılandırılmasını içerir.
3. Anlam oluşturmanın en
önemli eylemi zihinseldir: Öğrenmede bedensel hareketler, deneyimler gereklidir,
ancak yeterli değildir; zihinsel etkinliklere mutlaka ihtiyaç vardır.
4. Öğrenme ve dil iç
içedir: kullandığımız dil öğrenmeyi etkiler.
5. Öğrenme sosyal bir etkinliktir:
Diğerleri ile etkileşim öğrenmemizde önemli yer tutar.
6. Öğrenme yaşantımızla
bağlantılıdır: Bilgilerimiz, inançlarımız, korkularımız, değer
yargılarımız öğrenmelerimizi etkiler.
7. Öğrenmek için önceki
bilgimize ihtiyaç vardır: Yeni bilgi, önceki bilgilerin üzerine inşa edilerek
oluşturulan yapılarla kazanılır, özümsenir.
8. Öğrenme için zamana gerek
vardır: Anlamlı öğrenme için fikirlerin yeniden gözden geçirilmesi, onlarla
oynama, kullanma söz konusudur. Bu işlemler de zaman ister.
9. Motivasyon öğrenmede
anahtar öğedir: Motivasyon, sadece öğrenmeye yardım etmez, aynı zamanda
gerekliliktir.
GELENEKSEL DAVRANIŞÇI
YAKLAŞIMLA YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMIN KARŞILAŞTIRILMASI
Türk eğitim
sistemi genel olarak davranışçı psikoloji ve davranışçı öğrenme teorisi üzerine
kurulu bir sistemdir. Geleneksel eğitim anlayış ve yaklaşımımız, davranışçı
yaklaşımların özelliklerini taşımaktadır. Davranışçı yaklaşımda, eğitimin
amaçları davranışlar olarak tanımlanır ve bu davranışları oluşturacak
deneyimlerin neler olması gerektiği üzerinde yoğunlaşılır.
Davranışçılık,
pozitivist felsefenin bir ürünüdür. Nesnelcilik (objectivism) ile eş anlamlı
olarak kullanılmaktadır. Nesnelcilikte, dünya hakkında güvenilir bir bilginin
varlığına
inanılır. Eğitimciler için amaç, bu bilgiyi aktarmak ve yaymak; öğrenciler için de bu bilgiyi almaktır. Nesnelcilik, öğrenenlerin hepsinin aktarılan bilgiden aynı anlamı çıkardığını varsayar.
inanılır. Eğitimciler için amaç, bu bilgiyi aktarmak ve yaymak; öğrenciler için de bu bilgiyi almaktır. Nesnelcilik, öğrenenlerin hepsinin aktarılan bilgiden aynı anlamı çıkardığını varsayar.
Davranışçı
yaklaşımda; dersler öğretmenlerin anlatımları ile yürütülür, dersler kitaplara dayanır,
öğretmenler bilgi kaynağıdır ve öğrencilere bu bilgilerini aktarmakla görevlidir.
Öğrenci, öğretmenin aktardığını aynen almak ve tekrar etmekle görevlidir.
Yapılandırmacı yaklaşım ise, davranışçı yaklaşımın yukarda açıklanan temel varsayımlarına karşı çıkar ve alternatifler sunar. Konuyla ilgili olarak yazılı kaynaklarda görülen, dikkate değer farklılıklar şu şekilde karşılaştırılmaktadır.
Yapılandırmacı yaklaşım ise, davranışçı yaklaşımın yukarda açıklanan temel varsayımlarına karşı çıkar ve alternatifler sunar. Konuyla ilgili olarak yazılı kaynaklarda görülen, dikkate değer farklılıklar şu şekilde karşılaştırılmaktadır.
DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM
|
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
|
Öğrenme dıştan etkilerle, (pekiştirme ve tekrar) elde edilen bir
sonuçtur.
|
Öğrenme, insan zihnindeki eski ve yeni bilgilerin
yapılandırılması sonucu oluşur.
|
Öğrenci dış uyarıcıların pasif alıcısıdır.
|
Öğrenci, uyarıcıların özümleyicisi ve davranışların aktif
oluşturucusudur.
|
Öğretim programı tümevarım ve temel becerilere ağırlık verilerek
işlenir
|
Eğitim programları tümdengelim yoluyla ve temel kavramlara
ağırlık verilerek işlenir, öğrenci sorunlarına göre program yönlendirilir.
|
Öğretmenler, öğrenci başarısını ve öğrenmesini değerlendirmek
için sorulara kesin ve tek doğru cevap beklerler.
|
Öğretmenler öğrencilerin belli bir konudaki görüş ve fikirlerini
anlamak için uğraşırlar.
|
Öğretmenler, öğrencilere bilgiyi aktaran kaynak
durumundadır.
|
Öğretmenler, öğrenme sürecinde aynı zamanda öğrenendir.
Öğrencilerle karşılıklı etkileşime girer ve öğrenme ortamını düzenleyip,
hazırlar.
|
Öğrenciler, öğretmenler tarafından bilgiyle doldurulacak, boş
tüpler konumundadır.
|
Öğrenciler kendi öğrenmelerinden sorumludur, çevreden
edindikleri bilgilere kendi zihinlerinde anlam verirler ve böylelikle
öğretimde aktiftirler.
|
Öğretim programıyla ilgili etkinlikler, ders
kitaplarıyla sınırlıdır.
|
Öğretim programlarıyla ilgili etkinlikler, geniş ölçüde birincil
derecedeki kaynaklara dayanır.
|
Öğrenci başarısının değerlendirilmesi, öğretimden ayrı bir
süreçtir. Genellikle testler yoluyla, eğitim programının sonunda
yapılır.
|
Değerlendirme öğretim sürecinin bir parçasıdır. Öğretim
sırasında öğretmen gözlemleri ile ve öğrenci çalışmalarının toplanması ile
gerçekleştirilir.
|
Önceden hazırlanmış, öğretim programına sıkı sıkıya bağlılık söz
konusudur.
|
Öğretim sürecinde öğrencilerin istekleri, ilgileri, ihtiyaçları
ve çeşitli konularla ilgili soruları geniş yer tutar.
|
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
GÜNÜMÜZDE NİÇİN İLGİ GÖRMEKTEDİR?
Yapılandırmacı
yaklaşımın günümüzde yoğun ilgi görmesinin belli başlı sebepleri, şöyle
sıralanabilir:
- Halen
uygulanmakta olan, yöntemlerin başarısızlığı karşısında yenilik ihtiyacını
karşılamaya taliptir.
- Öğretmen
merkezli bir yaklaşımdan, öğrenci merkezli yaklaşıma geçişi savunmaktadır.
- Öğrenci,
öğretmen ve okul yönetimini birçok gereksiz bürokratik işlemden
kurtarmaktadır.
- Bilginin
ancak bireylerin kendileri tarafından yapılandırabileceğini savunmaktadır.
“Yapılandırmacılık”
ve “yapılandırmacı eğitim yaklaşımı”, önceki bölümlerde genel olarak
tanıtılmaya çalışılmıştır. Yapılandırmacı yaklaşımın daha iyi anlaşılması;
öğretmen ve yöneticilerimizin, öğretim sürecini hızla bu yaklaşıma göre
yönlendirebilmeleri ve yeni öğretim programlarından amaçlanan verimin
alınabilmesi için yapılandırmacılığın “öğretim boyutu” daha ayrıntılı olarak
aşağıda açıklanmaya çalışılmıştır.
YAPILANDIRMACI ÖĞRETİM
Genel olarak
kişilerde öğrenmeyi sağlamak amacıyla düzenlenen tüm faaliyetlere öğretme;
öğretme faaliyetlerinin planlı ve kontrollü olarak düzenlenmesi ve uygulanması
sürecine de öğretim diyoruz. Yapılandırmacı öğretim kavramı ise, öğretim
faaliyetlerinin yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenmesini ifade eder.
Geleneksel öğretim yaklaşımlarından oldukça farklıdır.
Geleneksel
ders işleme yönteminde, içerik ve öğretme durumu önceden ayrıntılı olarak belirlenir.
Yapılandırmacı ders işlemede içerik genel hatları ile belli, sınırları belli
değildir. Yapılandırmacı öğretimde öğrenciler kendi kavramlarını kendileri oluşturur,
problemlere ilişkin çözüm yollarını geliştirir. Bu yaklaşımda öğretim ortamı,
öğrencilerin öğrenme sürecine aktif katımını sağlayacak şekilde düzenlenir ve
bu husus çok önemlidir. Öğrenciye inisiyatif kullanma, öğrendiğini değerlendirme,
birinci el deneyim kazanma imkanları hazırlanır
Yapılandırmacı Öğretimin
Temel İlkeleri:
Konuyla
ilgili yazılı kaynaklarda, yapılandırmacı öğretimin beş temel ilkesinden
bahsedilmektedir. Yalnız bu ilkeler bir birinden tamamen bağımsız, kesin çizgilerle
ayrılmış değildir.
- Öğretimde,
öğrencinin önceki bilgilerinin harekete geçirilmesi.
- Öğrencilerin
yeni bilgiler kazanması için; öğrenmenin, temel kavramlar etrafında şekillendirilmesi.
Yani öğrencilerin “bütünü”, “bütünün parçalarını” ve bu parçalar ile
bütün arasındaki ilişkiyi görmelerine yardımcı olunmalıdır.
- Öğrencinin
bakış açısının değerlendirilmesi. Yani, verilen yeni bilgi önceden var
olanlarla çelişmiyorsa, bu konudaki zihinsel yapı güçlendirilir;
çelişiyorsa var olan zihinsel yapının değiştirilip, yeni düzenlemeler
yapması ve yeni dengeyi kurması için öğrenciye destek olunur.
- Bilginin
uygulanması. Bilginin öğrenciler tarafından uygulanmasına yardım edilmelidir.
Bu, öğrencilerin önceki bilgi yapılarına uygun etkinlikler hazırlanarak
sağlanabilir.
- Bilginin
farkında olunması. Kişinin bir bilgiyi kullanarak bir problemi çözmesi
ile kendisini o problemin çözümüne götüren stratejinin ne olduğunu fark
etmesi ayrı ayrı şeylerdir. Bu sebeple öğretmen, öğrencilerin sahip
oldukları bilginin farkında olmalarını sağlayacak etkinlikler
düzenlemelidir. Bu etkinlikler daha çok öğrencilerin geriye dönüp ne
yaptıklarını gözden geçirmelerine imkan veren etkinlikler olmalıdır. Örnek
olay incelemesi, rol oynama, proje çalışmaları, öğrendiklerini
başkalarına öğretme veya yazıya geçirme çalışmaları gibi etkinlikler
bilginin farkında olunmasını sağlayıcı etkinlikler olarak sıralanabilir.[1]
[1] http://www.google.com.tr/search?q=2003+program%C4%B1+yenilikler&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:tr:official&client=firefox-a#hl=tr&client=firefox-a&rls=org.mozilla:tr:official&sa=X&psj=1&ei=XlGfTrOoOciKswbukrD0Ag&ved=0CBYQvwUoAQ&q=e%C4%9Fitimde+davran%C4%B1%C5%9F%C3%A7%C4%B1+yakla%C5%9F%C4%B1m+yap%C4%B1land%C4%B1rmac%C4%B1+yakla%C5%9F%C4%B1m+kar%C5%9F%C4%B1la%C5%9Ft%C4%B1rma&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=2de302829c5bffd2&biw=1024&bih=622
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder